Leuke leerzame dagen. - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van marloesinbuenosaires - WaarBenJij.nu Leuke leerzame dagen. - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van marloesinbuenosaires - WaarBenJij.nu

Leuke leerzame dagen.

Door: marloesinbuenosaires

25 Oktober 2010 | Argentinië, Buenos Aires

Hola chicos y chicas,

Er is heel erg veel gebeurd afgelopen week!

Vorige week vrijdag leek het Maaike en mij een goed idee om Plaza del Mayo eens te bekijken. Dit plein staat bekend om de Dwaze moeders die hier iedere donderdag demonstreren en vragen waar hun verdwenen zonen zijn gebleven.
Omdat we wat van de stad wilde zien zijn we 1 metro halte te vroeg uitgestapt, dat plein konden we toch zeker zelf wel vinden! Nee dus, we zijn totaal de andere kant op gelopen en kwamen op Plaza del Congresso, ook erg mooi (zie foto's)! Erg dubbel was het wel,de gebouwen zijn prachtig, het plein is gezellig, er zitten mensen op een bankje te genieten en 3 meter voor hun liggen 2 zwervers te slapen. Achteraf is dat hier wel normaal want ik heb er nu toch al héél veel gezien.

Zondag's mochten we dan naar ons eigen hostel, en ja hij heeft een zwembad! We kwamen rond 12 uur aan en kregen een rondleiding van de huismeester, josé. Het is een prachtig huis met vooral een prachtige tuin en een mega dakterras (zie foto's). We liggen in een stapelbed en aan de andere kant van de kamer slapen een Amerikaanse, ze slaapt of computert de hele dag, en een Argentijnse, die is nooit thuis. Lekker rustig dus!

Afgelopen week hebben we iedere dag Spaanse les gehad van 9:00u tot 13:00u. We zaten in een klas met een Amerikaanse jongen, Will, en een Nederlands meisje, Deborah. De eerste dag hadden we een welcomemeeting waar wat handige tips over de stad en de school werden verteld. Ook hebben we die dag een gesprek gehad met Simona, een medewerker van de school die verantwoordelijk is voor het vrijwilligers werk, over het weeshuis en de plannen die wij hebben. Ze was heel erg enthousiast dat we al veel plannen hadden gemaakt. Dinsdag hebben we dan ook een bezoek gebracht aan het weeshuis. Eigenlijk is het geen weeshuis maar een opvang. De kinderen hebben ouders maar zijn uit huis geplaatst om verschillende redenen. Ze wonen dus wel op de opvang en sommige krijgen soms bezoek van hun ouders, andere niet.
Nadat je deze, toch wel luxe, stad gewend bent was het voor mij best schrikken toen in het tehuis in kwam lopen. De kinderen zijn geweldig. Ze zijn actief, willen veel van je weten, we moesten meteen meedoen met spelletjes en zoals gebruikelijk in Zuid-Amerika moesten we meteen kussen. Pas toen we een rondleiding hadden gehad en zag hoe klein de ruimte is, hoe smerig de kleren van sommige kinderen waren en hoe vies het speelgoed en de knuffels waren die hier overal op de grond lagen schrok ik wel. Hiervan heb ik nog geen foto's gemaakt.

De rest van de middagen van deze week was gevuld met bezoekjes brengen aan La Boca, Plaza del Mayo, souveniertjes kopen, de tango bekijken. Natuurlijk moeten we ook niet minder leuke dingen doen: boodschappen, de was, koken enz.

Dit weekend zijn we zaterdag's naar de market in Palermo en op plaza Serano geweest. Hier heb ik weer veel te veel dingen gekocht dus wanneer Bram me komt opzoeken neemt hij een lege koffer mee. Zaterdag gingen ook 2 Nederlanders weg uit ons hostel dus daar hebben we afscheid van genomen. Het is een komen en gaan van mensen hier. Zondag zijn we, hoe kan het ook anders, naar een market geweest is San Telmo. Dit is een authentieke buurt in BA en we begrijpen nu waar de liefde voor R&B en reggae in BA vandaan komt. Dit was namelijk echt een hippie markt gecombineerd met rasta's uit Jamaica en omstreken. Echt een wereld van verschil met de wijk Palermo (de luxe wijk).

Vanmiddag is onze eerste werkdag in het weeshuis. We werken daar iedere dag maar 2,5 uur. Meer is niet mogelijk. Natuurlijk gebruiken wij die 2,5 uur voor de uitvoering van de spellen en activiteiten en gebruiken wij de rest van de dag voor de voorbereiding daarvan en het maken van de verslagen voor school. We zijn erg benieuwd en ik ben best een beetje zenuwachtig aangezien ik me nog niet heel erg goed verstaanbaar kan maken hier.

Op onze foto site staan weer een hoop nieuwe dus neem een kijkje.
Aan het eind van onze eerste werkweek laat ik een nieuw verhaaltje achter.

Hasta luego y muchos besos!

• 25 Oktober 2010 - 14:34

Dave:

Hey dames,

Erg leuk om de eerste verhalen te lezen van jullie avontuur! Ook de foto's... lijkt me een prachtige stad!

Leerze nog daar en geniet er nog van zolang het kan :D

Groet,

Dave

• 25 Oktober 2010 - 20:56

Anne-Mieke:

Hoi Marloes, bedankt voor je update. Het Spaans zal je heus wel leren, gewoon volhouden en veel doen.
    Ga ook met de kinderen de knuffels wassen, maak er net als in Mary Poppins van het opruimen en schoonmaken een feestje met een fijne beloning.

groetjes
    Anne-Mieke

• 27 Oktober 2010 - 18:31

Bram:

Hallo schatje,

ik hoop dat je me wel een beetje mist,ik mis jou wel.

Geniet nog maar even samen voor dat je het weet komen we jullie rust verstoren.

-x-x-

• 29 Oktober 2010 - 14:51

Debby:

Je hebt al veel gedaan! De tijd vliegt ook voorbij, dus goed dat je zoveel mogelijk opzoekt. We gaan snel weer wat samen ondernemen :) liefs

• 31 Oktober 2010 - 15:05

Wilma & Wim:

Hallo Marloes,

Wat een leuk verhaal. Super.
    Lees het nu pas, op zondag!
    Schandalig, maar je weet druk druk druk met niets doen.:-(
    Vooral de uitleg van de markten en het luxe BA.
    Ga zo door; wij kunnen dan veel leren van de Nederlandse "kijk" op Argentinië.

Kus vanuit een herfstig Leuth

• 06 November 2010 - 21:12

Jamie:

Heey Marloes,

Jullie hebben al veel gezien en ondernomen zeg, erg leuk!Helaas lukt het me niet om de foto's te bekijken, maar zie ze vast nog wel een keertje.
    Hoe was je 1e werkweek in het weeshuis?al leuke activiteiten met de kids gedaan?bijv een potje voetballen ;)?
    heel veel plezier nog!!

groetjes Jamie (en Gert)